19
Dez
2014

zondag 4 advent - aankondiging vd geboorte aan Maria

Bij een eerste vluchtige blik op de teksten die er aan de orde zijn ging mijn aandacht richting maagdelijke geboorte. Want ik zag meteen: Lucas 1, dat gaat om de annunciatie, de aankondiging van de geboorte aan Maria. Dat wist ik vrijwel zeker, want ik had vorige zondag - op een andere plek - gepreekt over de tekst die hierop volgt: de ontmoeting van Elisabeth en Maria. Die bij ons dit jaar overigens niet aan de orde komt.
En, dacht ik, 2 Sam 7 - ach, dat gaat vast over Hanna, ook dus over een wonderbaarlijke zwangerschap. In dit geval die van een onvruchtbare, oudere vrouw. Hoe dan ook: zwangerschap als een wonder, en eerst een aangekondigde geboorte.
Maar ik had het mis. Als ik de tekst uit 2 Samuel goed bekijk moet ik die kant niet op. Want die gaat helemaal niet over zwangerschap of wat daarmee te maken heeft. Blijkt.
Het gaat wel over iemand die met een boodschap op pad wordt gestuurd, maar het is een profeet en geen engel. En de boodschap gaat niet over zwangerschap maar over architectuur: David denkt voor God een huis te bouwen (een tempel), maar eigenlijk is het andersom: God bouwt voor David een huis.
Over of God bij mensen thuis is zou het dus kunnen gaan. En dat het geheel van God uitgaat, en niet van (de mens) David. Dat is een ander spoor. Maar vertoont, bij nader inzien, niet ook de lezing uit Lucas deze beweging? Dat verhaal begint toch ook bij God in de hemel, bij de engel. En niet bij Maria, hoewel dat meestal op de plaatjes staat, die er in grote aantallen gemaakt zijn van de annunciatie?
Mij valt ook op dat bij de laatste verzen, 37 en 38, het woord "woord" een rol heeft. "Geen woord dat van God komt, zal krachteloos zijn" zegt de engel. En Maria: "mij geschiedde naar je woord". Ja - in de NBV is dat woord "woord" helaas wegvertaald. Maar het staat er wel... - hoewel, laat ik relativeren: waarom de vertalers van de NBV niet met "woord" vertaald hebben kunt u hier vinden.
En ik lees dat kerkvader Johannes van Damascus (7e eeuw) het oor als het aangewezen lichamelijke orgaan voor de maagdelijke geboorte beschreef...
logo

weblog van JHK

Archiv

Dezember 2014
Mo
Di
Mi
Do
Fr
Sa
So
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 8 
 9 
10
11
12
13
14
15
16
17
18
20
21
22
23
25
26
27
29
30
31
 
 
 
 
 

Links

User Status

Du bist nicht angemeldet.

Suche

 

Status

Online seit 4391 Tagen
Zuletzt aktualisiert: 12. Okt, 22:09

Credits


Profil
Abmelden
Weblog abonnieren