8
Jul
2014

zondag 13 juli: Jesaja 55, 9-13 en Mt. 13, 1-9.18-23

Over de Matteustekst, over de zaaier en het zaad, staan er vijf preken in mijn register, drie in Geldrop en twee in mijn vorige gemeente. Ik zal mijn oogmerk maar liever richten op Jesaja. Niet dat de notie "zaad" niet aan de orde komt, daarvoor hebben de twee teksten veel te veel met elkaar te maken; de woorden "woord", "zaad" en "zaaier" binden de twee lezingen aan elkaar. Er is ook verschil: bij Jesaja gaat geen zaad / woord verloren zoals bij Matteus wel gebeurt. Juist niet; de woorden van God doen waar ze er voor zijn. En de distels, die in het evangelie van Matteus de groei van het zaad verstikken krijgen bij Jesaja de kans niet: ze worden vervangen door cipressen. Dus de tekst uit Jesaja is wat blijmoediger en aansprekender. Hoeft ook niet uitgelegd te worden zoals bij de woorden van Jezus in Matteus blijkbaar wel nodig is; in ieder geval bestaat de lezing uit twee delen, zeg maar tekst en uitleg. Waarbij ik me afvraag of de uitleg zoveel meer duidelijkheid schept: die gaat niet over zaaier of zaad maar over verschillende soorten grond. Een groot verschil tussen beide lezingen is in ieder geval ook dat Jezus het heeft over de woorden van "het koninkrijk", een woord dat de profeten niet kennen. En dat het koninkrijk iets met geheim te maken heeft, iets dat zich niet zomaar voor iedereen ontsluit, iets waar je je blijkbaar eerst mee in moet laten. Ik ga kort door de bocht en begrijp "koninkrijk" als: dat wat hemel en aarde verbindt, wat de hemel naar de aarde haalt. En dan denk ik ongeveer in de buurt van "het woord" van Jesaja te zijn... Je kunt horen zonder te verstaan - laat ik daar maar eens wat over nadenken...
logo

weblog van JHK

Archiv

Juli 2014
Mo
Di
Mi
Do
Fr
Sa
So
 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 9 
10
11
12
13
14
15
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 
 
 
 

Links

User Status

Du bist nicht angemeldet.

Suche

 

Status

Online seit 4391 Tagen
Zuletzt aktualisiert: 12. Okt, 22:09

Credits


Profil
Abmelden
Weblog abonnieren